Dyslexie bij Studenten: Minder Specialisatie in de Hersenen voor het Verwerken van Letters

Een tijd geleden meldden we al dat we aan het onderzoeken waren hoe de verwerking van geschreven taal verloopt bij studenten met dyslexie in het hoger onderwijs. Om dit te bekijken hebben we een EEG experiment gedaan waarbij de studenten woordparen te zien kregen en moesten aangeven of deze rijmden, of beide met hoofdletters geschreven waren, of dat de betekenissen gerelateerd waren. (Dit zelfde experiment hebben we ook gedaan bij de kinderen van het langlopend onderzoek dyslexie; deze data zijn we nog druk aan het analyseren.) Wanneer iemand een geschreven woord ziet is er bij normale lezers heel snel, binnen 200 milliseconden, een piek te zien in de hersengolven in de visuele gebieden aan de achterkant van het hoofd. Deze piek is sterker in de linker dan in de rechter hersenhelft. Bij mensen met dyslexie is deze piek vaak kleiner, en zit er weinig verschil tussen links en rechts. Uit eerdere onderzoeken is gebleken dat deze piek in de linker hersenhelft aangeeft hoe sterk de hersenen zich hebben gespecialiseerd in het verwerken van letters. Wat we in het huidige onderzoek hebben gevonden is dat inderdaad bij rechtshandige dyslectische proefpersonen een kleinere piek in de linker hersenhelft waarneembaar was. Bij linkshandige proefpersonen was er geen significant verschil tussen dyslectische en controle-proefpersonen in sterkte van de piek links; we denken dat dit komt doordat de specialisatie van de hersenhelften bij linkshandigen in het algemeen minder sterk is. Wat deze studie heeft laten zien is dat bij mensen met dyslexie, zelfs op volwassen leeftijd en zelfs bij studenten die veel moeten lezen, nog steeds afwijkingen in de hersenen gevonden kunnen worden. Daarnaast laat de studie zien dat het belangrijk is om links- of rechtshandigheid mee te nemen in toekomstig onderzoek.

person-984236_1920

Een Engelstalig artikel op basis van deze studie staat online:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/dys.1519/abstract

De samenvatting is gratis toegankelijk.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s